Projekt Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego ma na celu:
- zidentyfikowanie barier w zwiększeniu zaangażowania organizacji branżowych oraz samorządu gospodarczego, jak też określenie preferowanych form ich zaangażowania w formalne kształcenie zawodowe młodzieży w szkołach branżowych I i II stopnia, z uwzględnieniem kształcenia dualnego, dzięki przeprowadzeniu paneli eksperckich z 16 przedstawicielami tych stowarzyszeń oraz 16 ekspertami ze strony podmiotów publicznych;
- wypracowanie rekomendacji odnośnie przebiegu procesu zwiększenia zaangażowania organizacji branżowych oraz samorządu gospodarczego w przebieg formalnego kształcenia branżowego i przesłanie ich do instytucji publicznych, w tym 3 ministerstw: Ministerstwa Edukacji i Nauki; Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej;
- stworzenie przestrzeni do partnerskiego dyskursu wokół formy zaangażowania stowarzyszeń pracodawców w prace nad programami kształcenia zawodowego – branżowego oraz w sam proces kształcenia poprzez organizację konferencji.
Numer projektu: 2023-2-PL01-KA210-VET-000171268
Tytuł projektu: Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego ang. Together for the Congress of Dual Education
Zaproszenie: 2023 – EAC/A10/2022 Program Erasmus+
Rodzaj działania: KA2 Kształcenie i szkolenia zawodowe
Podmiot udzielający dotacji: Narodowa Agencja Programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności (dalej: Agencja Narodowa)
Data rozpoczęcia projektu: 2024-03-01
Data zakończenia projektu: 2025-07-31
Działania projektu:
- Przeprowadzenie analizy danych zastanych i opracowanie listy zagadnień dla paneli eksperckich
- Panele eksperckie z udziałem partnera zagranicznego
- Stworzenie raportu z badań i organizacja konferencji Kongres Kształcenia Dualnego
- Ewaluacja i upowszechnianie
- Zarządzanie projektem
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności

09.06.2025
Po miesiącach intensywnych prac, regionalnych paneli eksperckich i krajowej debaty w ramach Kongresu Kształcenia Dualnego, prezentujemy kluczowe rekomendacje dla przyszłości edukacji zawodowej w Polsce.
1. Najważniejsza zmiana została już uchwalona przez Sejm 24 kwietnia 2025 r. – pełne 100% dofinansowanie dla pracodawców szkolących uczniów. To przełom, który znosi dotychczasowe ryzyko finansowe firm i zachęca do aktywnego udziału w systemie dualnym.
2. Potrzebujemy spójnej, międzyresortowej strategii, która będzie wyznaczała kierunki rozwoju edukacji zawodowej niezależnie od kadencji rządów. Oparta na danych, diagnozach i partnerstwie.
3. Systemowe doradztwo branżowe i nowoczesna oferta doskonalenia nauczycieli zawodu to fundamenty lepszego przygotowania uczniów do rynku pracy.
4. Potrzebujemy ogólnopolskich i regionalnych kampanii promujących szkolnictwo branżowe. Sukcesy uczniów i firm należy pokazywać, nagradzać i upowszechniać.
5. Rekomendujemy opracowanie oddzielnej ustawy, która w sposób kompleksowy ureguluje kwestie praktycznej nauki zawodu i współpracy z pracodawcami.
6. Ogólnopolski, elektroniczny rejestr firm szkolących ułatwi współpracę szkół z przedsiębiorstwami i zwiększy transparentność systemu.
7. Rekomendujemy preferencje w dostępie do środków, mikrodotacje, uproszczenia proceduralne i granty „na start” dla firm po raz pierwszy szkolących uczniów.
8. Kształcenie dualne powinno być dopasowane do specyfiki lokalnej gospodarki. Klasy patronackie, szybkie zmiany programowe i komponenty STEAM są kluczem do nowoczesnej edukacji.
9. Studia dualne – łączące naukę akademicką z praktyką w firmie – to przyszłość szkolnictwa wyższego. Potrzebujemy wsparcia formalnego, platform kojarzących studentów i pracodawców oraz rozwiązań motywujących uczelnie do ich wdrażania.
10. Nowoczesna promocja edukacji zawodowej musi być obecna online. Młodzież szuka informacji w sieci – dajmy im do tego narzędzia: portale, aplikacje, testy kompetencji, mapy karier.
11. Wprowadzenie konkursu i systemu certyfikacji firm kształcących podniesie jakość i prestiż dualnego kształcenia. Wyróżnieni pracodawcy będą dobrym przykładem dla innych.
12. Aby przyciągnąć młodzież do szkół branżowych, rekomendujemy system stypendiów i dopłat do zakwaterowania lub dojazdów. Edukacja zawodowa musi być dostępna i atrakcyjna.
13. Kształcenie dualne w Polsce powinno być otwarte na świat. Współpraca z Niemcami, Austrią czy Szwajcarią, programy Erasmus+, klasy dwujęzyczne i uznawalność kwalifikacji to kierunki, które warto rozwijać.
To dopiero początek zmian. Razem możemy zbudować silny system kształcenia zawodowego, który będzie odpowiadać na potrzeby rynku pracy i wspierać młodych ludzi w ich rozwoju.
📥 Pełny raport i rekomendacje dostępne do pobrania [TUTAJ]
16.05.2025
Za nami Kongres Kształcenia Dualnego, który odbył się 15 maja 2025 r. w Warszawie i zgromadził przedstawicieli rządu, edukacji i biznesu.
Wydarzenie było zwieńczeniem projektu „Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego”, którego celem było:
- zidentyfikowanie barier we współpracy branż z systemem edukacji zawodowej,
- określenie preferowanych form zaangażowania stowarzyszeń i izb gospodarczych,
- wypracowanie rekomendacji do MEiN, MRiPS oraz MRiT.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom i prelegentom Kongresu Kształcenia Dualnego.
📸 Zachęcamy do obejrzenia zdjęć z wydarzenia.











14.05.2025
15 maja 2025 r. w Warszawie odbędzie się Kongres Kształcenia Dualnego – wydarzenie podsumowujące projekt „Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego”.
W ramach projektu:
1. Przeprowadzono panele eksperckie z przedstawicielami organizacji branżowych i publicznych,
2. Zidentyfikowano bariery we współpracy edukacji i gospodarki,
3.
Wypracowano konkretne rekomendacje dla trzech ministerstw: MEiN, MRiPS i MRiT.
Kongres stanie się miejscem prezentacji wyników, dyskusji oraz uhonorowania firm aktywnie wspierających kształcenie dualne.
📍 Miejsce: Krajowa Izba Gospodarcza, ul. Trębacka 4
🕚 Start: godz. 11:00
17.04.2025
Ekspercki panel w województwie podlaskim już za nami!
W Białymstoku spotkali się przedstawiciele szkół, uczelni, firm i instytucji rynku pracy, by wspólnie zastanowić się, jak skuteczniej rozwijać dualne kształcenie zawodowe w regionie. Dyskusje dotyczyły głównie problemów demograficznych, migracji młodzieży oraz potrzeby lepszego wykorzystania potencjału lokalnych branż.
Co ustalono?
🔹 Podlaskie ma silne sektory – mleczarski, drzewno-meblarski, maszynowy – które potrzebują wykwalifikowanej kadry. Klasy patronackie i współpraca z firmami takimi jak Mlekovita czy SaMASZ są dobrym kierunkiem.
🔹 Dualne kształcenie może zatrzymać młodzież w regionie – jeśli będzie nowoczesne, dobrze zorganizowane i powiązane z realną pracą w lokalnych firmach.
🔹 Rosnące zainteresowanie kursami zawodowymi wśród absolwentów i dorosłych pokazuje, że czas postawić na kształcenie ustawiczne i współpracę szkół z Politechniką Białostocką.
Rekomendacje:
✅ Utworzenie regionalnej platformy koordynującej praktyki zawodowe.
✅ Wsparcie mikroprzedsiębiorców chcących kształcić uczniów – szkolenia, doradcy, przewodniki.
✅ Lokalne stypendia dla uczniów uczących się w zawodach deficytowych.
✅ Rozwój studiów dualnych we współpracy z Politechniką Białostocką.
🌟 Dobre praktyki już działają!
🔧 Klasy patronackie Mlekovity i SaMASZ – uczniowie uczą się zawodu na liniach produkcyjnych.
🏆 Ranking „Firma Przyjazna Edukacji” – promuje firmy współpracujące ze szkołami.
🔗 Projekt „Dualne Mosty Kompetencji” – łączy technikum z uczelnią i przemysłem.
👉 Podlaskie ma ogromny potencjał – czas go wykorzystać w praktyce!
07.04.2025
Wielkopolska – region dualnego rozwoju!
Panel ekspercki w Poznaniu pokazał, że Wielkopolska może być wzorem w zakresie kształcenia dualnego!
Spotkanie zgromadziło przedstawicieli szkół, uczelni, pracodawców i instytucji wspierających edukację – wszyscy zgodnie podkreślili, że przyszłość szkolnictwa zawodowego zależy od współpracy, innowacji i elastyczności.
Najważniejsze wnioski z dyskusji:
✅ Wielkopolska ma silne zaplecze – klasy patronackie, zaangażowanie dużych firm (Volkswagen, Solaris, Amica), a także wsparcie CWRKDiZ
✅ Potrzebujemy więcej uwagi dla kompetencji miękkich – pracy zespołowej, samodzielności, komunikacji
✅ Transformacja cyfrowa to nie przyszłość, to teraźniejszość – czas na programowanie, robotykę i CNC w każdej szkole!
✅ MŚP są kluczowe – trzeba uprościć im drogę do współpracy z uczniami
Rekomendacje dla regionu:
🟢 Moduły STEAM i rozwój projektów łączących technikę z kreatywnością
🟢 Mikrogranty dla małych firm zaangażowanych w edukację
🟢 Szkolenia dla nauczycieli zawodu z nowoczesnych technologii
🟢 Obowiązkowe moduły kompetencji miękkich w programach nauczania
Dobre praktyki, które już działają:
🔹 Klasa patronacka w Swarzędzu i współpraca z Volkswagenem
🔹 Program „Mistrz – Uczeń” z udziałem poznańskich rzemieślników
🔹 Konkurs „Pracodawca – Ambasador Rozwoju” organizowany przez CWRKDiZ
🔹 Dzień Dualnego Uczenia – lokalna promocja zawodówek z prawdziwego zdarzenia!
👉 Dualne kształcenie to inwestycja w przyszłość – młodych ludzi, lokalnych firm i całego regionu!
04.04.2025
Ekspercki panel o przyszłości edukacji morskiej i logistycznej w Szczecinie!
Panel ekspercki w województwie zachodniopomorskim zgromadził w Szczecinie przedstawicieli szkół morskich i logistycznych, uczelni, samorządu oraz firm z branży TSL, portowej i stoczniowej.
Rozmawialiśmy o tym, jak wykorzystać wyjątkowy potencjał regionu – dwa duże porty morskie, sieć szkół branżowych i dynamiczny rozwój technologii – do tworzenia ścieżek kariery w modelu dualnym.
Wnioski z dyskusji:
✅ Region potrzebuje techników automatyki morskiej, spedytorów i logistyków – firmy chcą współpracować ze szkołami, by kształcić kadry już od poziomu technikum.
✅ Potrzebne są programy wspierające mentorów i instruktorów praktyk.
✅ Warto rozwijać klastry edukacyjno-gospodarcze i połączyć siły szkół, uczelni, portów i firm logistycznych.
✅ Dualne ścieżki od szkoły do studiów i pracy mogą zatrzymać młodzież w regionie.
Przykłady dobrych praktyk:
🔹 Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu + Unity Line – praktyki na promach do Skandynawii
🔹 Klasy logistyczne w ZS nr 8 w Szczecinie pod patronatem Raben Logistics
🔹 Projekt „SMART Port” z Akademią Morską – nowoczesne rozwiązania dla portów
🔹 Festiwal Edukacji Morskiej w Szczecinie – marynarskie symulatory, warsztaty i spotkania z praktykami
Dualna edukacja może być siłą napędową rozwoju całego regionu – potrzebujemy tylko dobrych połączeń: edukacja + biznes + technologia!
01.04.2025
Eksperckie panele w województwie dolnośląskim zrealizowane!
We Wrocławiu miały miejsce panele eksperckie poświęcone nowoczesnym formom edukacji zawodowej oraz wdrażaniu innowacyjnych metod nauczania.
Podczas eksperckiego panelu we Wrocławiu rozmawialiśmy o tym, jak rozwijać nowoczesne formy edukacji zawodowej w regionie, który jest jednym z krajowych centrów IT, przemysłu 4.0 i usług outsourcingowych.
Tematy dyskusji:
➡️ Cyfrowe kompetencje potrzebne pracodawcom
➡️ Grywalizacja, e-learning i nowe metody nauki
➡️ Partnerstwa szkół z firmami technologicznymi
➡️ Dualne ścieżki kształcenia na poziomie wyższym
Kluczowe wnioski i rekomendacje:
1️⃣ Informatyka i nowe technologie to przyszłość – również w zawodach mechanik, logistyk czy budowlaniec
2️⃣ Potrzebujemy regionalnej platformy współpracy szkół i firm IT
3️⃣ Nauczyciele powinni mieć łatwy dostęp do szkoleń z zakresu AI, big data, cyberbezpieczeństwa
4️⃣ Inwestycje w nowoczesne laboratoria i sprzęt są niezbędne
5️⃣ Dolny Śląsk może być liderem studiów dualnych – uczelnie już współpracują z firmami przy wspólnych projektach!
Warto stworzyć regionalny program certyfikacji pracodawców wspierających edukację dualną – to motywacja i prestiż dla firm zaangażowanych w rozwój młodych talentów!
🤝 Edukacja + Biznes + Uczelnie = przyszłość, która już się dzieje!
W panelu uczestniczyli przedstawiciele szkół technicznych, firm IT, Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego, a także eksperci rynku pracy i samorządu wojewódzkiego.
21.03.2025
Świętokrzyskie stawia na rozwój kształcenia dualnego! Ekspercki panel w Kielcach pokazał, że nawet w regionie o rozproszonym charakterze gospodarczym można skutecznie rozwijać edukację zawodową we współpracy z lokalnymi firmami.
Główne tematy dyskusji?
➡️ Jak zatrzymać młodzież w regionie poprzez dualne kształcenie
➡️ Jak zaangażować więcej pracodawców – także spoza dużych aglomeracji
➡️ Jak wykorzystać potencjał budownictwa, energetyki i wydobycia
Rekomendacje dla regionu:
✅ Utworzenie Świętokrzyskiego Centrum Dualnego Rozwoju Kompetencji
✅ Promocja edukacji zawodowej podczas branżowych targów i wydarzeń
✅ Programy STEAM w szkołach technicznych
✅ Stypendia i dopłaty dla uczniów z terenów wiejskich
👏 Dobre praktyki już działają!
🏗️ Współpraca ZSB Kielce i Echo Investment
🔋 Edukacja OZE w CKP Kielce
🎓 Projekt „Zawodowa Kielce+” wspierający uczniów techników
20.03.2025
Działamy dalej! Za nami intensywny etap rozmów z przedstawicielami organizacji branżowych i ekspertami – teraz czas na kolejny krok w projekcie. Zbieramy wnioski, porządkujemy rekomendacje i pracujemy nad rozwiązaniami, które mogą realnie wspierać rozwój kształcenia zawodowego – szczególnie w modelu dualnym. Nasz cel? Wskazać, jak skutecznie włączyć organizacje branżowe i samorząd gospodarczy w formalne kształcenie zawodowe – nie tylko na papierze, ale w praktyce.
14.03.2025
Ekspercki panel w województwie pomorskim zrealizowany!
W Gdańsku odbył się panel ekspercki w ramach projektu „Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego”, skupiony na dostosowaniu szkolnictwa zawodowego do dynamicznie rozwijającej się gospodarki Pomorza – szczególnie w sektorach morskim, logistycznym i ICT. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele szkół technicznych, portów, stoczni, firm IT, samorządu województwa, Wojewódzkiego Urzędu Pracy oraz uczelni wyższych (Politechnika Gdańska, Uniwersytet Morski).
Omówiono m.in.:
🔹 rosnące zapotrzebowanie na operatorów, mechaników okrętowych, spedytorów i techników logistyki,
🔹 rozwój klas patronackich i warsztatów praktycznych w branży IT i nowoczesnych usług,
🔹 ścieżki edukacyjne łączące szkoły zawodowe z uczelniami technicznymi i morskimi.
Najważniejsze wnioski i rekomendacje:
1️⃣ Tworzyć branżowe klastry edukacyjno-gospodarcze – szkoły, uczelnie i firmy powinny wspólnie projektować programy, dzielić się zapleczem i prowadzić staże.
2️⃣ Wprowadzić cyfrowe mapy karier – by młodzież mogła lepiej poznać realne ścieżki zawodowe i zainspirować się przykładami z regionu.
3️⃣ Rozwijać model STEAM w edukacji zawodowej – łączyć naukę zawodu z kompetencjami przyszłości (kreatywność, myślenie projektowe).
4️⃣ Wspierać nauczycieli i instruktorów – szkolenia, mentoring i udział w projektach z firmami powinny stać się standardem.
Dobre praktyki:
⚓ Stocznia CRIST S.A. – oferuje uczniom praktyki, mentoring i możliwość zatrudnienia.
⚓ Zespół Szkół Morskich w Gdańsku – umożliwia praktyki na morzu we współpracy z Polską Żeglugą Morską.
💻 Hackathony z firmami IT – uczniowie rozwiązują rzeczywiste problemy technologiczne.
🚛 Partnerstwa techników logistycznych z operatorami terminali i centrów dystrybucji.
Pomorskie stawia na praktyczną edukację z widokiem na przyszłość!
07.03.2025
Eksperckie panele w województwie mazowieckim zrealizowane!
W Warszawie – stolicy Polski i sercu województwa mazowieckiego – odbyły się eksperckie panele w ramach projektu „Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego”. Spotkanie miało wyjątkowy charakter – nie tylko ze względu na metropolitalną lokalizację, lecz także udział przedstawicieli instytucji centralnych, samorządu województwa, dyrektorów szkół, uczelni wyższych oraz firm z branż kluczowych dla rozwoju regionu – takich jak budownictwo, finanse, sektor publiczny czy transport. Mazowsze to region kontrastów – z jednej strony silnie zurbanizowana Warszawa z rozwiniętym rynkiem pracy i dostępem do innowacyjnych technologii, z drugiej strony – rozległe, mniej uprzemysłowione subregiony, takie jak ciechanowski, radomski czy ostrołęcki. Panel był okazją do dyskusji o tym, jak kształcenie dualne może odpowiedzieć na potrzeby tak zróżnicowanego rynku pracy.
Poruszone zagadnienia:
🔹 Potrzeba rozbudowy oferty edukacji zawodowej w Warszawie i okolicach – zwłaszcza w zakresie zawodów technicznych: mechaników, elektryków, operatorów CNC i techników informatyków.
🔹 Rola spółek Skarbu Państwa i miejskich instytucji (jak MPWiK, Tramwaje Warszawskie, Urząd Miasta) jako patronów klas zawodowych i pracodawców edukacyjnych.
🔹 Znaczenie praktyk zawodowych również w sektorze publicznym – jako wartościowego uzupełnienia oferty edukacyjnej dla uczniów.
🔹 Przepaść między Warszawą a peryferyjnymi częściami województwa w dostępie do nowoczesnych warsztatów i partnerów biznesowych.
🔹 Wykorzystanie potencjału uczelni wyższych do budowy ścieżek „od technikum na politechnikę” oraz standaryzacji edukacji zawodowej.
Najważniejsze wnioski:
1️⃣ Mazowsze jako lider krajowy: Paneliści zgodzili się, że region ma potencjał, by stać się krajowym liderem w zakresie dualnego kształcenia. Zaproponowano m.in. utworzenie Karty Pracodawcy Zaangażowanego w Edukację – dobrowolnego zobowiązania firm do wspierania kształcenia zawodowego. Firmy podpisujące Kartę mogłyby otrzymać certyfikat, udział w kampaniach promocyjnych i wsparcie w pozyskiwaniu stażystów.
2️⃣ System rad branżowych: Zasugerowano powołanie stałych rad branżowych (np. IT, budownictwo, energetyka), które łączyłyby szkoły, firmy i administrację w celu aktualizacji podstaw programowych i koordynacji praktyk.
3️⃣ Rozwój klas dwujęzycznych zawodowych: W Warszawie, jako mieście o charakterze międzynarodowym, potrzebni są pracownicy techniczni ze znajomością języków obcych – dlatego zaproponowano tworzenie klas zawodowych z językiem angielskim (np. technik informatyk, hotelarz).
4️⃣ Wsparcie dla subregionów: Aby nie pogłębiać nierówności edukacyjnych, należy wspierać subregiony (np. przez tworzenie klas wielozawodowych czy organizowanie dojazdów uczniów na praktyki do większych miast).
5️⃣ Politechnika dla Technika: Padła propozycja stworzenia programu „Politechnika dla Technika”, oferującego najlepszym uczniom techników z Mazowsza przygotowanie do studiów inżynierskich – poprzez zajęcia wstępne, mentoring i gwarancję indeksu dla laureatów olimpiad.
6️⃣ Finansowanie z partnerstw: Zaproponowano nowy model finansowania dualnego kształcenia – granty partnerskie, które szkoły mogą realizować wspólnie z firmami (np. na wyposażenie pracowni, realizację zajęć praktycznych).
7️⃣ Szkoły wyższe jako partnerzy: Wskazano na konieczność zaangażowania uczelni w ewaluację skuteczności kształcenia dualnego i współtworzenie podstaw programowych dla zawodów.
Dobre praktyki z regionu:
🏆 Konkurs „EduEmployer” – organizowany przez m.st. Warszawa, nagradza pracodawców wspierających szkolnictwo zawodowe. Wyróżnienia otrzymały m.in. sieci hotelowe i firmy z branży automotive.
🔧 Program „Złota Rączka w każdej gminie” – uczniowie budowlanki z Wołomina wykonują drobne naprawy u seniorów, ucząc się zawodu i świadcząc społeczne usługi.
🚈 Dualne studia logistyczne – Politechnika Warszawska wspólnie z Tramwajami Warszawskimi i Metrem Warszawskim realizuje program studiów dualnych na kierunku transport.
Mazowsze ma wszystko, by przewodzić zmianom w edukacji zawodowej – od potencjału akademickiego, przez zaawansowany rynek pracy, po dojrzałość instytucjonalną. Czas zbudować dualny system na miarę XXI wieku, który stanie się wzorem dla całej Polski!
07.02.2025
Eksperckie panele w województwie lubelskim zrealizowane!
W Lublinie odbyło się kolejne spotkanie w ramach projektu „Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego”, poświęcone roli edukacji zawodowej w rozwoju sektora rolno-spożywczego, logistyki i odnawialnych źródeł energii.
Województwo lubelskie, choć o tradycjach rolniczych, przyciąga dziś nowe inwestycje – w magazyny, przetwórstwo i farmy fotowoltaiczne. Eksperci z firm, szkół, uczelni i samorządów debatowali, jak system dualny może wspierać te branże i zatrzymać młodzież w regionie.
Omówiono m.in.:
🔹 rozwój kierunków związanych z logistyką, OZE i przetwórstwem spożywczym,
🔹 doposażenie pracowni i warsztatów zawodowych,
🔹 promocję lokalnych ścieżek kariery i doradztwo zawodowe w szkołach podstawowych.
Najważniejsze wnioski:
1️⃣ Potrzebna jest regionalna mapa zawodów przyszłości, aby dostosować ofertę edukacyjną do rynku pracy.
2️⃣ Rekomendowano stypendia dla uczniów w zawodach kluczowych dla regionu – w zamian za pracę w lokalnej firmie po szkole.
3️⃣ Wskazano na konieczność modernizacji infrastruktury szkół zawodowych – także dzięki wsparciu firm i środków unijnych.
4️⃣ Należy rozwijać Centra Kompetencji Zawodowych i lokalne ośrodki szkoleniowe.
5️⃣ Warto zacieśniać współpracę z Ukrainą – np. przez wymiany uczniów i staże transgraniczne.
Dobre praktyki z regionu:
🔸 Zakład przetwórstwa owoców w Lublinie pomógł szkole stworzyć kierunek i wyposażyć laboratorium.
🔸 PZL Świdnik organizuje staże dla nauczycieli zawodowych, by poznali nowe technologie.
🔸 Wiejskie szkoły współdzielą nowoczesne warsztaty – np. samochodowe – z innymi placówkami.
Rekomendacje systemowe:
✅ Konkurs „Lubelski Pracodawca – Partner Edukacji” – nagradzający firmy wspierające edukację.
✅ Certyfikat „Przyjazny Edukacji” – jako znak jakości dla zaangażowanych pracodawców.
✅ Rozszerzenie współpracy uczelni z pracodawcami – m.in. dualne studia inżynierskie i kierunki medyczne.
✅ Uczelnie powinny także rozwijać edukację ustawiczną dla techników i wykwalifikowanych pracowników.
03.02.2025
W ramach naszego projektu odwiedziliśmy dzisiaj Izbę Rzemieślniczą w Dreźnie (www.hwk-dresden.de), gdzie mieliśmy okazję omówić kluczowe kwestie dotyczące kształcenia zawodowego oraz sposobów zwiększenia zaangażowania organizacji branżowych i samorządu gospodarczego w proces formalnej edukacji branżowej.
Dyskutowaliśmy o: dobrych praktykach niemieckiego, modelu kształcenia zawodowego, współpracy instytucji i organizacji branżowych, możliwościach wdrożenia skutecznych rozwiązań w Polsce.
W spotkaniu uczestniczyli:
- Krzysztof Bondyra - Prezes Fundacji Społeczeństwo i Gospodarka,
- Andreas Brzezinski - Dyrektor generalny Izby Rzemieślniczej w Dreźnie,
- Jana Westphalinge - Izba Rzemieślnicza w Dreźnie,
- Zbigniew Sulżycki - zastępca Prezesa Izby Rzemieślniczej i Przedsiębiorczości w Zielonej Górze.
Dziękujemy za inspirujące rozmowy i cenne doświadczenia! Wierzymy, że współpraca na poziomie międzynarodowym przyczyni się do rozwoju kształcenia zawodowego w Polsce.
27.01.2025
Eksperckie panele w województwie lubuskim zrealizowane!
W dniu 17.01.2025 roku w Izbie Rzemieślniczej i Przedsiębiorczości w Zielonej Górze odbyły się kolejne panele eksperckie w ramach naszego projektu. Lubuskie, region o zróżnicowanej gospodarce i silnych powiązaniach transgranicznych, mierzy się z wyzwaniami demograficznymi, odpływem młodzieży i niewykorzystanym potencjałem MŚP w obszarze kształcenia zawodowego.
Omówiono m.in.:
🔹 jak zachęcić pracodawców do organizowania praktyk i klas dualnych,
🔹 potrzebę profesjonalizacji doradztwa zawodowego w szkołach,
🔹 bariery w elastycznym dostosowywaniu oferty edukacyjnej do rynku pracy.
Najważniejsze wnioski:
1️⃣ Należy stworzyć regionalny program grantowy dla firm edukujących uczniów, obejmujący m.in. doposażenie stanowisk, wynagrodzenia instruktorów czy szkolenia dla mentorów.
2️⃣ Wskazano na konieczność profesjonalizacji doradztwa zawodowego – doradcy powinni znać lokalny rynek i być częścią sieci współpracy z izbami, firmami i urzędami pracy.
3️⃣ System edukacji zawodowej musi być bardziej elastyczny i modułowy – szkoły powinny móc wdrażać specjalistyczne zajęcia w porozumieniu z pracodawcami.
4️⃣ Wskazano potencjał współpracy transgranicznej z Brandenburgią – np. poprzez wymianę uczniów i wspólne warsztaty dla nauczycieli.
5️⃣ Zaproponowano utworzenie Lubuskiego Centrum Partnerstwa Edukacji i Biznesu – platformy kontaktowej między szkołami a firmami.
Dobre praktyki z regionu:
🔸 Nowa Sól – fabryka AGD objęła patronat nad klasą techniczną i zatrudnia większość absolwentów.
🔸 Gorzów Wlkp. – izba rzemieślnicza organizuje konkursy branżowe z ofertami pracy dla laureatów.
🔸 WUP wspiera staże dla absolwentów techników – firmy chętniej zatrudniają młodych pracowników.
Rekomendacje systemowe:
1) Utworzenie nagrody „Inwestor w Kadry” w ramach Lubuskiego Forum Gospodarczego – wyróżnienie dla firm wspierających kształcenie.
2) Publikacja case studies firm, które zyskały dzięki współpracy ze szkołami – jako inspiracja dla innych.
3) Większe zaangażowanie Uniwersytetu Zielonogórskiego w rozwój studiów podyplomowych dla instruktorów i badania losów absolwentów szkół zawodowych.






25.01.2025
Eksperckie panele w województwie małopolskim zrealizowane! W Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie odbyły się kolejne panele eksperckie w ramach projektu "Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego", poświęcone kształceniu dualnemu w sektorze turystyki, usług i nowych technologii.
Omówiono m.in.:
🔹 rozwój branż kreatywnych, IT i turystyki,
🔹 potrzeby mniejszych miejscowości i szkół poza metropolią,
🔹 integrację kształcenia zawodowego z programami unijnymi.
Najważniejsze wnioski:
1️⃣ Potrzebne są regionalne klastry edukacyjno-zawodowe łączące szkoły, uczelnie i biznes.
2️⃣ Rekomendowano wsparcie dla nauczycieli zawodu w zakresie kompetencji cyfrowych.
3️⃣ Podkreślono znaczenie elastycznych form praktyk, w tym modeli hybrydowych.
16.01.2025
Eksperckie panele w województwie kujawsko-pomorskim zrealizowane!
Kolejne panele eksperckie poświęcone rozwojowi kształcenia dualnego i edukacji zawodowej odbyły się dzisiaj we Włocławku. Głównym celem spotkania była wymiana doświadczeń pomiędzy przedstawicielami instytucji publicznych odpowiedzialnych za kształcenie branżowe w Polsce.
Na spotkaniu omówiono:
- aktualne problemy związane z kształceniem branżowym na obszarze województwa kujawsko-pomorskiego,
- kwestie związane z głównymi wyzwaniami i problemami obecnego systemu kształcenia branżowego w Polsce,
- przykłady praktyk w zakresie współpracy szkół branżowych z przedsiębiorstwami oraz przedstawiono korzyści i wyzwania towarzyszą tej współpracy.
Ponadto dyskutowano na temat jakie działania należy podjąć, aby programy kształcenia lepiej odpowiadały zmieniającym się potrzebom rynku pracy.
Najważniejsze wnioski:
1️⃣ Wskazano potrzebę silniejszego włączenia lokalnych organizacji pracodawców w edukację zawodową.
2️⃣ Podkreślono konieczność elastycznych ścieżek kształcenia – łączących naukę i zatrudnienie.
3️⃣ Rekomendowano regionalną kampanię promującą dualne kształcenie.




14.01.2025
Eksperckie panele w województwie łódzkim zrealizowane!
W ramach projektu w województwie łódzkim odbyły się panele eksperckie poświęcone rozwojowi kształcenia dualnego i edukacji zawodowej. W wydarzeniu wzięli udział wybitni specjaliści z branży edukacyjnej oraz rynku pracy, m.in.:
- Dominika Walicka – Dyrektor Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Łodzi, która podzieliła się swoimi doświadczeniami w zakresie reformy doradztwa zawodowego oraz współpracy z lokalnymi pracodawcami.
- Krzysztof Barański – Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi, który przedstawił aktualne wyzwania związane z niedoborem wykwalifikowanych kadr i potrzebą lepszego dostosowania edukacji do wymogów rynku pracy.
Podczas paneli dyskutowano o:
🔹 konieczności wsparcia pracodawców angażujących się w kształcenie dualne,
🔹 potrzebie modernizacji programów nauczania w szkołach zawodowych,
🔹 roli doradztwa zawodowego w planowaniu kariery młodych ludzi,
🔹 współpracy między edukacją, samorządami i biznesem.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i wkład w rozwój systemu edukacji zawodowej w naszym regionie. Panele te stanowią ważny krok w kierunku budowy skutecznego modelu kształcenia dualnego w Polsce. Wkrótce informacje o kolejnych.
13.01.2025
Za nami inspirujące spotkanie poświęcone przyszłości kształcenia dualnego w Polsce! W gronie ekspertów, samorządowców i pracodawców wypracowaliśmy konkretne wnioski i rekomendacje, które mogą zmienić oblicze edukacji zawodowej. Poniżej pełne podsumowanie Kongresu i propozycje rozwiązań dla systemu edukacji dualnej.
10.01.2025
Eksperckie panele w województwie opolskim zrealizowane! W Opolu odbyły się kolejne panele eksperckie w ramach projektu "Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego", poświęcone dualnemu kształceniu zawodowemu w małym regionie przemysłowym.
Omówiono m.in.: problem odpływu młodzieży z regionu i rola edukacji zawodowej w przeciwdziałaniu temu zjawisku, współpraca szkół z lokalnymi zakładami przemysłowymi (cementownie, zakłady chemiczne) w celu zapewnienia kadr, a także możliwości czerpania z modelu dualnego krajów ościennych (np. Niemiec) dla podniesienia jakości praktyk.
Najważniejsze wnioski:
1. Aby zatrzymać młodych w regionie, konieczne jest tworzenie atrakcyjnych ścieżek kariery poprzez programy stypendialne i gwarancję zatrudnienia dla absolwentów szkół branżowych.
2. Należy zacieśnić współpracę między szkołami a kluczowymi zakładami przemysłowymi Opolszczyzny, tak by programy praktyk odpowiadały faktycznym potrzebom tych przedsiębiorstw.
3. Dobrym kierunkiem jest czerpanie z niemieckich doświadczeń – standardy jakości praktycznej nauki zawodu i certyfikacji zwiększyłyby zaufanie pracodawców do absolwentów.
18.12.2024
Kongres Kształcenia Dualnego za nami! Dziękujemy wszystkim uczestnikom i prelegentom za inspirujące dyskusje, wymianę doświadczeń oraz zaangażowanie w temat rozwoju kształcenia dualnego w Polsce! Współpraca między edukacją a rynkiem pracy to klucz do sukcesu polskiej gospodarki i przyszłości młodych pracowników. Dualne kształcenie pokazuje, jak można skutecznie łączyć teorię z praktyką! Poniżej fotorelacja z Kongresu.




09.12.2024
Serdecznie zapraszamy na III Kongres Kształcenia Dualnego, podczas którego będziemy mieli przyjemność gościć wybitnych ekspertów i praktyków z Polski i zagranicy. To wyjątkowa okazja, aby wziąć udział w inspirujących panelach dyskusyjnych i poznać kluczowe założenia rozwoju kształcenia dualnego.
PANEL I: Rola samorządu gospodarczego w dualnym kształceniu zawodowym.
PANEL II: Diagnoza i rekomendacje dla systemu edukacji – raport NIK.
PANEL III: Prezentacja Programu Rozwoju Kształcenia Zawodowego – Kadry dla Gospodarki.
To wydarzenie to nie tylko okazja do poszerzenia wiedzy, ale także do nawiązania cennych kontaktów!
06.12.2024
Eksperckie panele w województwie podkarpackim zrealizowane! W Rzeszowie odbyły się kolejne panele eksperckie w ramach projektu "Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego", poświęcone kształceniu dualnemu w branży lotniczej i motoryzacyjnej.
Omówiono m.in.:
oczekiwania firm lotniczych i motoryzacyjnych wobec absolwentów szkół branżowych, znaczenie umiejętności specjalistycznych (np. CNC, mechatronika) i językowych w kształceniu technicznym, czy
rolę klastrów przemysłowych (np. Dolina Lotnicza) we wspieraniu szkół w tworzeniu programów praktyk.
Najważniejsze wnioski:
1. Firmy lotnicze i motoryzacyjne deklarują gotowość objęcia patronatem klas zawodowych, co pozwoli kształcić przyszłych pracowników dokładnie pod ich potrzeby.
2. Inwestycja w nowoczesne pracownie (np. mechaniczne, mechatroniczne) przy szkołach jest priorytetem – uczniowie powinni opanować obsługę maszyn CNC i innych technologii stosowanych w przemyśle.
3. Znajomość technicznego języka angielskiego uznano za kluczową; rekomendowano wprowadzenie dodatkowych zajęć przygotowujących młodzież do pracy w firmach o zasięgu międzynarodowym.
25.11.2024
Trwają intensywne przygotowania do Kongresu Kształcenia Dualnego, który odbędzie się 12 grudnia 2024 roku w Łodzi. To wyjątkowe wydarzenie zgromadzi przedstawicieli edukacji, biznesu oraz instytucji publicznych, by wspólnie omówić kluczowe wyzwania i możliwości związane z rozwojem kształcenia dualnego w Polsce.
Podczas Kongresu uczestnicy będą mieli okazję:
- Wziąć udział w panelach dyskusyjnych na temat skutecznego łączenia teorii z praktyką w edukacji zawodowej.
- Poznać przykłady dobrych praktyk z Polski i innych krajów, które z powodzeniem wdrażają model kształcenia dualnego.
- Zainspirować się doświadczeniami ekspertów, którzy podzielą się swoimi spostrzeżeniami i rekomendacjami.
Kto weźmie udział?
Wśród prelegentów znajdą się:
- Eksperci z zakresu edukacji zawodowej,
- Przedstawiciele czołowych firm wspierających rozwój kształcenia dualnego,
- Reprezentanci instytucji publicznych zaangażowanych w rozwój systemu edukacji w Polsce.
Zapraszamy do udziału! Kongres Kształcenia Dualnego to doskonała okazja do wymiany doświadczeń, poszerzenia wiedzy i nawiązania wartościowych kontaktów. Śledź naszą stronę, aby być na bieżąco z informacjami o wydarzeniu.
22.11.2024
Eksperckie panele w województwie warmińsko-mazurskim zrealizowane! W Olsztynie odbyły się kolejne panele eksperckie w ramach naszego projektu,
dyskutowano o szansach i wyzwaniach edukacji zawodowej w regionie z dużym udziałem turystyki, przetwórstwa i logistyki.
Omówiono m.in.:
1) problemy demograficzne i niedobór młodzieży,
2) wyzwania dojazdu do szkół i zakładów pracy,
3) potrzebę cyfryzacji i wykorzystania platform edukacyjnych.
Najważniejsze wnioski:
1️⃣ Szkoły muszą wdrażać narzędzia online wspierające uczniów z obszarów oddalonych.
2️⃣ Rekomendowano wsparcie firm oferujących praktyki dla młodzieży z mniejszych miejscowości.
3️⃣ Zwrócono uwagę na potrzebę wzmacniania kompetencji interpersonalnych i przedsiębiorczych uczniów.
31.10.2024
Z przyjemnością informujemy, że Prezes Fundacji Społeczeństwo i Gospodarka, Krzysztof Bondyra, dr nauk humanistycznych, wziął udział w obradach Komisji Edukacji w Senacie, które odbyły się 30 października 2024 r. Podczas spotkania dr Bondyra zaprezentował istotne wnioski i rozwiązania dotyczące kluczowych wyzwań edukacyjnych, podkreślając znaczenie nowoczesnych strategii kształcenia dostosowanych do potrzeb współczesnego społeczeństwa i gospodarki.
Wystąpienie to jest szczególnie ważne w kontekście realizowanego przez Fundację projektu "Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego", który ma na celu zidentyfikowanie barier oraz wypracowanie rekomendacji zwiększających zaangażowanie organizacji branżowych i samorządu gospodarczego w kształcenie zawodowe młodzieży w szkołach branżowych I i II stopnia.
Serdecznie dziękujemy za możliwość uczestnictwa i wymiany doświadczeń. Wspólnie pracujemy nad lepszą przyszłością edukacji!
Poniżej link do podsumowania prac Komisji Edukacji oraz prezentacji.
25.10.2024
Eksperckie panele w województwie śląskim zrealizowane! W Katowicach odbyły się pierwsze panele eksperckie w ramach projektu "Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego", poświęcone transformacji kształcenia zawodowego w regionie poprzemysłowym.
Omówiono m.in.:
1) dynamiczne zmiany na rynku pracy – odchodzenie od górnictwa na rzecz przemysłu technologicznego i usług nowej generacji,
2) znaczenie dualnego kształcenia w procesie przekwalifikowywania młodzieży i dorosłych,
3) rolę klas patronackich i partnerstw szkół z uczelniami oraz firmami przemysłowymi.
Najważniejsze wnioski:
1️⃣ Region Śląska znajduje się w punkcie zwrotnym – dualne kształcenie może być kluczowym narzędziem w budowaniu nowych ścieżek kariery i kompetencji dla zmieniającej się gospodarki.
2️⃣ Mikrofirmy i rzemiosło potrzebują wsparcia organizacyjnego, by skutecznie uczestniczyć w edukacji – zaproponowano powołanie regionalnego centrum informacji dla pracodawców.
3️⃣ Należy rozwijać klastry edukacyjne łączące szkoły, uczelnie i biznes – np. model klas patronackich, ścieżki od technikum do studiów inżynierskich oraz współpracę z KSSE.
4️⃣ Wskazano na konieczność silnej kampanii społecznej promującej zawody przyszłości i przełamywania stereotypów o szkołach branżowych.
Rekomendacje:
1) Rozwój platformy współpracy szkół, firm i uczelni przy wsparciu Politechniki Śląskiej i Katowickiej SSE.
2) Upowszechnianie modelu STEAM w szkołach zawodowych poprzez projekty interdyscyplinarne z firmami.
3) Opracowanie regionalnych standardów klas patronackich i stworzenie bazy dobrych praktyk.
Dobre praktyki z regionu:
🔹 Program „Śląskie. Zawodowcy” – szkolenia i praktyki m.in. w FCA, Alstom, Rafako.
🔹 Dualne klasy mechatroniczne w Zabrzu – uczniowie uczą się pod opieką mentorów w firmie automatyki.
🔹 Studia dualne w KSSE – m.in. automatyka i robotyka na Politechnice Śląskiej.
🔹 Festiwal Nauki i Przemysłu w Gliwicach – wydarzenie łączące edukację, biznes i promocję zawodów.
17.09.2024
Rozpoczynamy realizację paneli eksperckich.
Lista powstałych zagadnień w ramach analizy danych zastanych dla paneli eksperckich jest następująca:
1. Ocena obecnego stanu kształcenia branżowego w Polsce
2. Współpraca szkół branżowych z przedsiębiorstwami
3. Rola organizacji branżowych w kształceniu zawodowym
4. Wsparcie samorządów lokalnych dla kształcenia branżowego
5. Nowoczesne metody i technologie w kształceniu branżowym
6. Dostosowanie programów kształcenia do potrzeb rynku pracy
7. Zaangażowanie pracodawców w proces kształcenia zawodowego
8. Monitoring i ewaluacja efektywności kształcenia branżowego
9. Przykłady dobrych praktyk lokalnych i oddolnych
10. Wpływ pandemii COVID-19 na kształcenie branżowe
11. Przyszłe trendy w kształceniu branżowym
12. Integracja kształcenia branżowego z edukacją ogólną
13. Rola edukacji ustawicznej w kształceniu branżowym
14. Zarządzanie zmianami w systemie kształcenia branżowego
15. Wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
16. Rozwój kompetencji miękkich w kształceniu branżowym
17. Rola doradztwa zawodowego w kształceniu branżowym
18. Finansowanie kształcenia branżowego
19. Partnerstwo publiczno-prywatne w kształceniu branżowym
20. Rola kształcenia branżowego w rozwoju regionalnym
21. Innowacje w programach nauczania kształcenia branżowego
22. Rola nauczycieli w kształceniu branżowym
23. Uczniowie jako aktywni uczestnicy procesu kształcenia branżowego
24. Współpraca międzynarodowa w kształceniu branżowym
25. Technologie cyfrowe w kształceniu branżowym
26. Rola praktyk zawodowych w kształceniu branżowym
27. Ewaluacja programów kształcenia branżowego
28. Zrównoważony rozwój a kształcenie branżowe
29. Kształcenie branżowe a rozwój przedsiębiorczości
30. Rola sektora prywatnego w kształceniu branżowym
26.08.2024
Od naszego partnera otrzymaliśmy dokument o kształceniu dualnym w Niemczech.
W Niemczech istnieje 79 regionalnych Izb Przemysłowo-Handlowych (IHK). Izby te są regionalnie zarządzanymi korporacjami prawa publicznego. Reprezentują interesy swoich przynależnych przedsiębiorstw wobec polityki i opinii publicznej, a także są odpowiedzialne za kształcenie zawodowe oraz doskonalenie zawodowe. Wszystkie Izby Przemysłowo-Handlowe są członkami Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (DIHK). DIHK reprezentuje, na zlecenie i w porozumieniu z regionalnymi Izbami Przemysłowo-Handlowymi, interesy niemieckiej gospodarki wobec decydentów polityki federalnej oraz instytucji europejskich. DIHK wspiera wymianę między Izbami Przemysłowo-Handlowymi i koordynuje jednolite procesy w całym kraju. DIHK nie zajmuje się bezpośrednio regionalnym kształceniem zawodowym ani doskonaleniem zawodowym (§§ 3, 10a ust. 1 IHKG).
Zadania, kompetencje i organizacja Izb Przemysłowo-Handlowych są uregulowane Ustawą o tymczasowym uregulowaniu prawa Izb Przemysłowo-Handlowych (IHKG) oraz Ustawą o kształceniu zawodowym (BBiG).
30.07.2024
W ramach pierwszego etapu projektu powstała Analiza danych zastanych, która stanowi solidną podstawę do dalszych działań. W ramach analizy opracowaliśmy również listę zagadnień dla paneli eksperckich. Dzięki temu możemy w pełni skoncentrować się na kolejnych krokach, mając klarowny obraz aktualnej sytuacji oraz kluczowych tematów do omówienia.
30.05.2024
Podsumowanie konsultacji w Niemczech! Z radością informujemy, że niedawno odbyły się owocne konsultacje z naszym partnerem Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH w Niemczech! Spotkanie przyniosło wiele inspirujących dyskusji i wartościowych wniosków, które na pewno przyczynią się do dalszego rozwoju naszego projektu. Wspólnie z zespołem z IAB GmbH omówiliśmy kluczowe aspekty naszych działań, wymieniliśmy się doświadczeniami oraz zaplanowaliśmy kolejne kroki na najbliższą przyszłość. Z ramienia IAB GmbH ugościli nas prof. dr. Bernd-Joachim Ertelt oraz prof. dr. Michael Scharpf, którzy wprowadził nas w najnowsze badania i osiągnięcia instytutu. Ze strony polskiej w konsultacjach uczestniczyli prof. Antoni Wontorczyk, prof. Czesław Noworol, Marek Strzelecki, Kosma Bondyra oraz dr Krzysztof Bondyra, którzy aktywnie przyczynili się do konstruktywnych rozmów i planowania dalszych działań. Chcielibyśmy serdecznie podziękować naszym niemieckim partnerom za gościnność, profesjonalizm i zaangażowanie. Wasze wsparcie jest dla nas nieocenione! Czekamy na dalszą, owocną współpracę i realizację kolejnych wspólnych inicjatyw.
23.04.2024
Cieszymy się ogromnie, że możemy ogłosić partnerów w naszym projekcie: Narodowe Forum Doradztwa Kariery oraz Instytut Stosowanych Nauk Konsultingowych GmbH (INfaBW).
Narodowe Forum Doradztwa Kariery jest niezastąpionym stowarzyszeniem, które gromadzi w swoich szeregach niezwykle utalentowanych doradców zawodowych, naukowców, psychologów, socjologów i ekonomistów. Ich 25-letnie doświadczenie w dziedzinie poradnictwa zawodowego, edukacji i badań, sprawia, że są one instytucją o uznanej reputacji zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jest to dla nas nieocenione źródło wiedzy i doświadczenia, które wesprze nasze wysiłki w realizacji projektu.
Natomiast Instytut Stosowanych Nauk Konsultingowych GmbH (INfaBW) to dynamiczna organizacja międzynarodowa, która specjalizuje się w badaniach i rozwoju w obszarze doradztwa kariery, rozwoju kompetencji i zarządzania. Ich podejście oparte na synergii zadań naukowych i praktycznych doradców sprawia, że są one niezastąpionym partnerem w naszym projekcie. Ich wieloletnie doświadczenie w europejskich i krajowych projektach w sektorze edukacji oraz doradztwa zawodowego, dodaje nam skrzydeł i pewności, że nasze działania będą owocne.
18.03.2024
Z wielką radością informujemy o rozpoczęciu nowego projektu "Razem do Kongresu Kształcenia Dualnego" realizowanego przez Fundację Społeczeństwo i Gospodarka we współpracy z Narodowym Forum Doradztwa Kariery oraz Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH.
Podjęliśmy się ambitnej misji, której celem jest zidentyfikowanie barier i wypracowanie rekomendacji które wpłyną na zwiększenie zaangażowania organizacji branżowych i samorządu gospodarczego w kształcenie zawodowe młodzieży w szkołach branżowych I i II stopnia.
Poniżej nasze logo projektowe:

Fundacja
Społeczeństwo i Gospodarka
Lider projektu Numer OID organizacji E10333504 Oficjalna nazwa Fundacja Społeczeństwo i Gospodarka FSIG Rola organizacji Applicant Organisation Numer rejestracji 0000415654 Forma prawna Fundacja Adres Fabryczna 5/25 Poznań 61-524 Kraj Poland Numer NIP PL7792405761 www.sig.info.pl
Narodowe Forum
Doradztwa Kariery
Partner Numer OID organizacji E10041300 Oficjalna nazwa Narodowe Forum Doradztwa Kariery National Forum for Lifelong Guidance Policy NFDK Rola organizacji Partner Organisation Numer rejestracji 0000179551 Forma prawna Stowarzyszenie Adres Aleje Jerozolimskie 51/9 Warszawa 00-697 www.nfdk.pl
Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH
Numer OID organizacji E10285425 Oficjalna nazwa Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH INfaBW Rola organizacji Partner Organisation Numer rejestracji Forma prawna Gesellschaft mit beschrankter Haftung Adres Königstraße 80 Stuttgart 70173 Kraj Germany www.infabw.com
Project Together for the Congress of Dual Education aims to:
- Identify barriers to increasing the engagement of industry organizations and economic self-governance, as well as determine preferred forms of their involvement in formal vocational education for students in vocational schools of the first and second degree, with a focus on dual education. This will be achieved through expert panels involving 16 representatives from these associations and 16 experts from public entities.
- Develop recommendations regarding the course of the process to increase the engagement of industry organizations and economic self-governance in formal vocational education and submit them to public institutions, including three ministries: the Ministry of Education and Science, the Ministry of Development and Technology, and the Ministry of Family and Social Policy.
- Create a space for a collaborative discourse on the involvement of employers’ associations in shaping vocational and industry education programs, as well as in the educational process itself, through the organization of conferences.
Project Number: 2023-2-PL01-KA210-VET-000171268
Project Title: The Together for the Congress of Dual Education
Invitation: 2023 – EAC/A10/2022 Erasmus+ Programme
Action Type: KA2 Vocational Education and Training
Granting Authority: National Agency for the Erasmus+ Programme and European Solidarity Corps (hereinafter referred to as the National Agency)
Project Start Date: March 1, 2024
Project End Date: February 28, 2025
Project Duration: 12 months
Consortium Agreement: Yes
Project Activities:
- Analysis of existing data and development of a list of topics for expert panels
- Expert panels with the participation of a foreign partner
- Preparation of a research report and organization of the Congress of Dual Education conference
- Evaluation and dissemination
- Project management
Funded by EU funds. The views and opinions expressed are solely those of the author or authors and do not necessarily reflect the views and opinions of the European Union or the Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA). The European Union and EACEA are not responsible for any use that may be made of the information contained herein.

09.06.2025
After months of intensive work, regional expert panels, and national debate held as part of the Dual Education Congress, we are proud to present key recommendations for the future of vocational education in Poland.
1. The most important change has already been adopted by the Polish Parliament on April 24, 2025 – full 100% funding for employers who train students. This breakthrough eliminates previous financial risks for companies and encourages active participation in the dual education system.
2. We need a coherent, cross-ministerial strategy that will guide the development of vocational education regardless of government terms – one that is based on data, diagnostics, and partnerships.
3. Sectoral career counseling and a modern offer of continuous training for vocational teachers are fundamental to better preparing students for the labor market.
4. National and regional campaigns are needed to promote vocational education. Student and business success stories must be highlighted, rewarded, and widely shared.
5. We recommend drafting a dedicated act to comprehensively regulate practical vocational training and cooperation with employers.
6. A national electronic register of training companies would facilitate cooperation between schools and businesses and increase the system’s transparency.
7. We recommend preferential access to funds, micro-grants, simplified procedures, and “start-up” grants for companies training students for the first time.
8. Dual education should be tailored to local economic needs. Sponsored classes, agile curriculum updates, and STEAM components are key to modern vocational education.
9. Dual studies – combining academic education with practical experience in companies – are the future of higher education. We need formal support, matchmaking platforms for students and employers, and incentives for universities to implement these programs.
10. Modern promotion of vocational education must be present online. Young people seek information on the internet – let’s give them the tools: portals, apps, skills tests, and career maps.
11. Introducing a competition and certification system for training companies will raise the quality and prestige of dual education. Awarded employers will serve as role models for others.
12. To attract young people to vocational schools, we recommend a system of scholarships and subsidies for housing or transportation. Vocational education must be accessible and attractive.
13. Dual education in Poland should be open to the world. Cooperation with Germany, Austria, and Switzerland, Erasmus+ programs, bilingual classes, and mutual recognition of qualifications are directions worth developing.
This is only the beginning of change. Together, we can build a strong vocational education system that meets labor market needs and supports young people in their development.
📥 Download the full report and recommendations [HERE]
16.05.2025
The Congress on Dual Education, held on May 15, 2025, in Warsaw, brought together representatives of government, education, and business.
The event marked the conclusion of the project "Together Towards the Congress on Dual Education", which aimed to:
1.
Identify barriers in the cooperation between industries and the vocational education system,
2.
Define preferred forms of involvement for employer associations and chambers of commerce,
3.
Develop recommendations to the Ministry of Education and Science (MEiN), the Ministry of Family and Social Policy (MRiPS), and the Ministry of Development and Technology (MRiT).
We thank all participants and speakers of the Congress on Dual Education.
📸 We invite you to view the photo gallery from the event.











14.05.2025
On May 15, 2025, the Congress on Dual Education will take place in Warsaw – an event summarizing the project "Together Towards the Congress on Dual Education."
As part of the project:
1. Expert panels were conducted with representatives of industry organizations and public institutions,
2.
Barriers to cooperation between education and the economy were identified,
3.
Concrete recommendations were developed for three ministries: the Ministry of Education and Science (MEiN), the Ministry of Family and Social Policy (MRiPS), and the Ministry of Development and Technology (MRiT).
The Congress will be a platform for presenting results, engaging in dialogue, and honoring companies actively supporting dual education.
📍 Venue: Polish Chamber of Commerce, ul. Trębacka 4, Warsaw
🕚 Start time: 11:00 AM
17.04.2025
The expert panel in the Podlaskie Voivodeship is complete!
In Białystok, representatives of vocational schools, universities, local employers from the dairy, wood, and furniture industries, the Voivodeship Labour Office, employer organizations, and higher education institutions came together to discuss how to effectively develop dual vocational education in the region. The discussion focused on demographic challenges, youth migration, and the need to better utilize the potential of vocational education in local economic sectors.
Key takeaways:
🔹 Podlaskie boasts strong sectors – dairy, wood-furniture, and machinery – all in need of skilled mid-level professionals. Sponsored classes and partnerships with companies like Mlekovita and SaMASZ are a step in the right direction.
🔹 Dual education can help retain young people in the region – provided it is modern, well-organized, and connected to real jobs in local businesses.
🔹 Growing interest in upskilling among graduates and adults highlights the need to invest in lifelong learning and closer collaboration with Bialystok University of Technology.
Recommendations:
✅ Establish a regional platform to coordinate vocational internships.
✅ Support micro-businesses interested in becoming training companies – with training, advisors, and guides.
✅ Provide local scholarships for students learning in high-demand professions (e.g., carpentry, CNC operators, refrigeration technicians).
✅ Expand dual study programs in cooperation with Bialystok University of Technology.
🌟 Good practices already in action!
🔧 Sponsored classes at Mlekovita and SaMASZ – students train directly on modern production lines.
🏆 The "Education-Friendly Company" ranking – highlights firms actively collaborating with schools.
🔗 The "Dual Bridges of Competence" project – connects technical school graduates with engineering studies and industry projects.
👉 Podlaskie has huge potential – time to put it into action!
07.04.2025
Greater Poland – a region of dual development!
The expert panel in Poznań showed that Greater Poland (Wielkopolska) can be a role model in dual education!
The meeting brought together representatives of schools, universities, employers, and institutions supporting education – all agreed that the future of vocational education depends on cooperation, innovation, and flexibility.
Key takeaways from the discussion:
✅ Greater Poland has a strong foundation – patronage classes, commitment from major companies (Volkswagen, Solaris, Amica), and the support of CWRKDiZ
✅ More focus is needed on soft skills – teamwork, independence, communication
✅ Digital transformation is not the future, it's the present – time for programming, robotics, and CNC in every school!
✅ SMEs are essential – we need to simplify their path to cooperating with students
Recommendations for the region:
🟢 STEAM modules and development of projects combining technology with creativity
🟢 Microgrants for small companies involved in education
🟢 Vocational teacher training in modern technologies
🟢 Mandatory soft skills modules in vocational curricula
Good practices already in place:
🔹 Patronage class in Swarzędz in cooperation with Volkswagen
🔹 “Master – Apprentice” mentoring program with Poznań craftsmen
🔹 “Employer – Development Ambassador” competition organized by CWRKDiZ
🔹 Dual Learning Day – a regional promotional event for vocational education
👉 Dual education is an investment in the future – of young people, local businesses, and the entire region!
04.04.2025
Expert Panel on the Future of Maritime and Logistics Education in Szczecin!
The expert panel in the West Pomeranian Voivodeship brought together in Szczecin representatives of maritime and logistics schools, universities, local authorities, and companies from the TSL (Transport–Shipping–Logistics), port, and shipbuilding sectors. The discussion focused on how to harness the region’s unique potential – including two major seaports, a strong network of vocational schools, and dynamic technological development – to create dual education career paths.
Key takeaways from the discussion:
✅ The region urgently needs specialists in maritime automation, freight forwarding, and logistics – companies are ready to work with schools to train future professionals starting from vocational level.
✅ Support programs for mentors and practical training instructors are essential.
✅ There is a strong need to develop educational-business clusters combining schools, universities, ports, and logistics firms.
✅ Dual education pathways – from secondary school to university and into the workforce – can help reduce youth migration from the region.
Examples of good practices:
🔹 Maritime School in Świnoujście + Unity Line – internships on passenger ferries to Scandinavia
🔹 Logistics classes at School Complex No. 8 in Szczecin under the patronage of Raben Logistics
🔹 "SMART Port" project with the Maritime University – students develop innovative solutions for intelligent ports
🔹 Maritime Education Festival in Szczecin – navigation bridge simulators, workshops, and meetings with professionals
📣 Dual education can become a powerful driver of regional development – all we need is the right connections: education + business + technology!
01.04.2025
Wrocław Leads the Way in the Digital Future of Dual Education!
During the expert panel in Wrocław, we discussed how to develop modern forms of vocational education in a region that is one of Poland’s key hubs for IT, Industry 4.0, and business services.
Topics of discussion included:
➡️ Digital skills in demand by local employers
➡️ Gamification, e-learning, and new teaching methods
➡️ School partnerships with tech companies
➡️ Dual education pathways at the higher education level
Key findings and recommendations:
1️⃣ IT and new technologies are the future – even for traditional professions like mechanic, logistics technician, or construction worker
2️⃣ A regional platform for cooperation between schools and IT companies is needed
3️⃣ Teachers must have access to regular training in AI, big data, and cybersecurity
4️⃣ Investment in modern labs and equipment is essential
5️⃣ Lower Silesia could become a national leader in dual study programs – universities are already partnering with companies on joint projects!
🏅 A regional certification program for employers involved in dual education was proposed – offering motivation and recognition to companies supporting the development of young talents!
🤝 Education + Business + Universities = a future that is already happening!
📸 The panel gathered representatives of technical schools, IT firms, Wrocław University of Science and Technology, Wrocław University of Economics, and experts from the labor market and regional authorities.
21.03.2025
Świętokrzyskie is investing in the development of dual education!
The expert panel in Kielce showed that even in a region with a dispersed economic structure, vocational education can successfully grow through cooperation with local businesses.
Main discussion topics:
➡️ How to retain young people in the region through dual education
➡️ How to engage more employers – including those outside large urban centers
➡️ How to leverage the potential of the construction, energy, and mining sectors
Regional recommendations:
✅ Establishment of the Świętokrzyskie Center for Dual Competence Development
✅ Promotion of vocational education at industry fairs and events
✅ Implementation of STEAM programs in technical schools
✅ Scholarships and travel allowances for vocational students from rural areas
👏 Good practices are already in place!
🏗️ Collaboration between the Construction School Complex in Kielce and Echo Investment
🔋 Renewable energy training at the Kielce Center for Practical Education
🎓 The “Vocational Kielce+” project supporting technical school students
📣 Dual education is a path to the future – right here in Świętokrzyskie!
20.03.2025
We keep moving forward!
After an intensive phase of discussions with representatives of industry organizations and experts, it’s time for the next step in our project. We are now collecting insights, organizing recommendations, and working on solutions that can genuinely support the development of vocational education — especially within the dual education model.
Our goal?
To show how industry organizations and local chambers of commerce can be effectively involved in formal vocational education — not just on paper, but in practice.
14.03.2025
Expert Panel in the Pomeranian Voivodeship Completed!
An expert panel as part of the “Together Towards the Dual Education Congress” project was held in Gdańsk, focusing on aligning vocational education with the rapidly developing economy of the Pomeranian region—especially the maritime, logistics, and ICT sectors. The meeting brought together representatives of technical schools, ports, shipyards, IT companies, the regional government, the Voivodeship Labour Office, and higher education institutions (Gdańsk University of Technology, Maritime University).
Key discussion points included:
🔹 the growing demand for port equipment operators, marine mechanics, freight forwarders, and logistics technicians,
🔹 the development of patronage classes and practical workshops in IT and modern services,
🔹 education pathways linking vocational schools with technical and maritime universities.
Key conclusions and recommendations:
1️⃣ Create sectoral education-business clusters – schools, universities, and companies should jointly design training programs, share facilities, and organize internships.
2️⃣ Introduce digital career maps – to help young people understand real career paths and draw inspiration from regional success stories.
3️⃣ Develop the STEAM model in vocational education – combining trade learning with future skills (creativity, project-based thinking).
4️⃣ Support teachers and in-company instructors – through training, mentoring, and participation in industry-led educational projects.
🎓 Good practices:
⚓ CRIST Shipyard S.A. – offers students internships, mentoring, and career opportunities.
⚓ Maritime School Complex in Gdańsk – provides students with internships at sea in cooperation with Polish Steamship Company.
💻 Hackathons with IT firms – students solve real-world tech problems.
🚛 Logistics school partnerships with distribution centers and terminals in Tczew and Pruszcz Gdański.
Pomerania is committed to practical education with a clear view of the future!
07.03.2025
Expert Panels Completed in the Mazowieckie Voivodeship!
In Warsaw – Poland’s capital and the heart of the Mazowieckie region – expert panels were held as part of the project “Together Towards the Congress on Dual Education”. The meeting had a unique character, not only due to its metropolitan location, but also thanks to the participation of representatives from national institutions, the regional government, school principals, higher education institutions, and companies from key sectors such as construction, finance, public services, and transport.
Topics Discussed:
🔹 The need to expand vocational education in Warsaw and surrounding areas – especially in technical professions such as mechanics, electricians, CNC operators, and IT technicians.
🔹 The role of state-owned companies and municipal institutions (like MPWiK, Warsaw Trams, and the City Hall) as patrons of vocational classes and educational employers.
🔹 The potential of public sector institutions as valuable places for internships and apprenticeships.
🔹 Disparities between Warsaw (with numerous school-employer partnerships) and peripheral areas lacking strong industrial partners.
🔹 The potential of higher education institutions to build pathways “from vocational school to university” and to contribute to curriculum standardization.
Key Findings:
1️⃣ Mazowieckie as a national leader: Participants agreed that the region has the potential to become a nationwide leader in dual education. One proposal was to create a Charter of Employers Engaged in Education – a voluntary commitment by companies to support vocational training, rewarded with certification and public recognition.
2️⃣ Sectoral councils: A recommendation to establish permanent sectoral councils (e.g., for IT, construction, energy, gastronomy) connecting employers, schools, and authorities to update curricula and coordinate training programs.
3️⃣ Bilingual vocational classes: With Warsaw being an international market, there is a need for vocational graduates fluent in foreign languages – hence the idea of creating bilingual vocational classes (e.g., English-language instruction in hospitality or IT).
4️⃣ Support for subregions: To address inequality, it was recommended to support peripheral areas through multi-vocational classes and organized transport or dormitories enabling access to large company apprenticeships.
5️⃣ "Technical Path to Polytechnic" program: Suggested was a “Polytechnic for Technicians” initiative to support top vocational students in Mazowieckie with university prep classes, mentoring, and early admissions.
6️⃣ Flexible co-funding models: A proposal to pilot grant programs in which vocational schools and private companies jointly apply for funding to improve infrastructure and practical learning.
7️⃣ Engagement of universities: Highlighted was the need for academic institutions to be involved in the evaluation of dual education outcomes and co-developing vocational curricula.
💡 Good Practices in the Region:
🏆 “EduEmployer” competition – organized by the City of Warsaw, recognizes companies supporting vocational schools. Past winners include hotel chains and automotive firms offering apprenticeships and mentorships.
🔧 “Handyman in Every Municipality” – a social initiative where construction students from Wołomin help senior residents with small repairs, gaining hands-on experience while serving the community.
🚈 Dual logistics studies – Warsaw University of Technology, in cooperation with municipal transport companies, offers a dual study program for transport students combining academic learning with on-the-job experience.
📣 Mazowieckie has all the ingredients to lead the way in transforming vocational education in Poland – from academic potential and a diverse economy to institutional maturity. It's time to build a 21st-century dual education system that can serve as a national benchmark!
07.02.2025
Expert panels in the Lublin Voivodeship completed!
Another expert meeting took place in Lublin as part of the “Together Towards the Congress on Dual Education” project, focusing on the role of vocational education in the development of the agri-food sector, logistics, and renewable energy.
The Lublin region, with strong agricultural traditions, is now attracting new investments – in logistics centers, food processing, and photovoltaic farms. Experts from businesses, schools, universities, and local authorities discussed how the dual system can support these industries and help retain young talent in the region.
Topics discussed included:
🔹 developing educational programs linked to logistics, RES, and food processing,
🔹 upgrading equipment in vocational workshops and labs,
🔹 promoting local career paths and introducing career guidance already at the primary school level.
Key conclusions:
1️⃣ There is a need to develop a regional map of future professions to align the educational offer with labor market demands.
2️⃣ A scholarship fund for students in key professions (e.g. automation technicians, machine operators) was recommended – in exchange for a commitment to work in a local company after graduation.
3️⃣ The modernization of vocational school infrastructure is essential – with support from companies and EU funds.
4️⃣ Expansion of Vocational Competence Centers and local training hubs is encouraged.
5️⃣ Cross-border cooperation with Ukraine should be strengthened – e.g. through student exchanges and internships.
💡 Good practices from the region:
🔸 A fruit processing plant in Lublin helped a vocational school launch a new specialization and equipped a juice production lab.
🔸 The PZL Świdnik aerospace company offers short internships for vocational teachers to help them update their skills.
🔸 Rural schools share resources, such as modern automotive workshops, with surrounding schools.
System-level recommendations:
✅ Launch the “Lublin Employer – Education Partner” competition to recognize companies investing in vocational education.
✅ Create an “Education-Friendly Employer” certificate as a mark of quality for engaged businesses.
✅ Encourage universities to expand dual study programs (e.g. engineering, applied IT, agri-business, or medical fields).
✅ Higher education institutions should also boost lifelong learning opportunities for technicians and skilled workers.
03.02.2025
As part of our project, we visited the Chamber of Crafts in Dresden today (www.hwk-dresden.de), where we had the opportunity to discuss key issues related to vocational education and ways to increase the involvement of industry organizations and local chambers in the formal vocational education process.
We discussed:
1.
Good practices of the German vocational education model,
2.
Cooperation between institutions and industry organizations,
3.
Possibilities for implementing effective solutions in Poland.
Participants in the meeting included:
-
Krzysztof Bondyra – President of the Society and Economy Foundation,
-
Andreas Brzezinski – General Director of the Chamber of Crafts in Dresden,
-
Jana Westphalinge – Chamber of Crafts in Dresden,
-
Zbigniew Sulżycki – Deputy President of the Chamber of Crafts and Entrepreneurship in Zielona Góra.
Thank you for the inspiring conversations and valuable insights!
We believe that international cooperation will contribute significantly to the development of vocational education in Poland.
27.01.2025
Expert Panels Completed in the Lubusz Voivodeship!
On January 17, 2025, another set of expert panels was held as part of our project, this time at the Chamber of Crafts and Entrepreneurship in Zielona Góra. The meeting brought together representatives from education, business, and local governments who jointly analyzed the key challenges and opportunities for the development of dual education in the region.
Key discussion topics included:
How to effectively engage employers in vocational education?
What changes in career guidance could help young people better plan their careers?
What actions could improve the alignment between education and labor market needs?
Main conclusions:
1. It is essential to strengthen the role of career counselors in schools and better prepare them to work with young people.
2.
Employers should receive systemic support (e.g. tax incentives) for participating in dual education.
3.
Educational programs must be flexible and easily adaptable to changes in the labor market.
We thank all participants for their valuable insights and constructive discussion! Together, we are building a modern dual education model that meets the challenges of today’s economy.






25.01.2025
Expert panels in the Małopolskie Voivodeship completed!
The Małopolskie Teacher Training Centre in Kraków hosted the next round of expert panels as part of the “Together Towards the Dual Education Congress” project, focusing on dual education in the tourism, services, and new technologies sectors.
The discussions covered:
🔹 the development of the creative industries, IT, and tourism,
🔹 the needs of smaller towns and schools outside metropolitan areas,
🔹 the integration of vocational education with EU-funded programs.
Key takeaways:
1️⃣ There is a need for regional education-business clusters connecting schools, universities, and industry.
2️⃣ Support was recommended for vocational teachers to develop digital competencies.
3️⃣ The importance of flexible forms of apprenticeships, including hybrid models, was emphasized.
16.01.2025
Expert Panels in the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship Completed!
Another series of expert panels dedicated to the development of dual education and vocational training took place today in Włocławek. The main goal of the meeting was to exchange experiences among representatives of public institutions responsible for vocational education in Poland.
During the meeting, the following topics were discussed:
🔹 Current issues related to vocational education in the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship,
🔹 Key challenges and problems of the current vocational education system in Poland,
🔹 Examples of best practices in the cooperation between vocational schools and businesses, along with the benefits and challenges associated with such collaboration.
Additionally, discussions were held on what actions should be taken to ensure that educational programs better align with the evolving needs of the labor market.
Key conclusions:
1️⃣ The need to more strongly involve local employer organizations in vocational education was emphasized.
2️⃣ The importance of flexible learning pathways that combine education and employment was highlighted.
3️⃣ A regional campaign promoting dual education was recommended.
The meeting also provided an opportunity to discuss the conclusions from the Dual Education Congress, which took place on December 12-13 in Łódź. Today’s event served as a platform for experience exchange, sharing best practices, and establishing new connections. We sincerely thank everyone for today’s meeting and remind you that all materials are available on our project website.




14.01.2025
Expert Panels Held in the Łódź Voivodeship!
As part of the project, expert panels dedicated to the development of dual education and vocational training were held in the Łódź Voivodeship. The events brought together prominent specialists from the education sector and labor market, including:
✅ Dominika Walicka – Director of the Center for Vocational and Continuing Education in Łódź, who shared her experiences in reforming career counseling and collaborating with local employers.
✅ Krzysztof Barański – Director of the Regional Labor Office in Łódź, who presented the current challenges related to the shortage of skilled workers and the need for better alignment of education with labor market requirements.
During the panels, discussions focused on:
🔹 the necessity of supporting employers involved in dual education,
🔹 the need to modernize curricula in vocational schools,
🔹 the role of career counseling in planning young people's career paths,
🔹 cooperation between education, local governments, and businesses.
We extend our thanks to all participants for their commitment and contribution to the development of the vocational education system in our region. These panels represent an important step toward building an effective dual education model in Poland.
13.01.2025
We have just concluded an inspiring meeting dedicated to the future of dual education in Poland!
Together with experts, local government representatives, and employers, we developed concrete conclusions and recommendations that have the potential to reshape vocational education.
Below you will find the full summary of the Congress and proposed solutions for the dual education system.
10.01.2025
Expert panels in the Opolskie Voivodeship completed!
Another round of expert panels took place in Opole as part of the "Together Towards the Congress on Dual Education" project, focusing on dual vocational education in a small industrial region.
Topics discussed included:
🔹 the issue of youth outmigration and the role of vocational education in addressing this challenge,
🔹 cooperation between schools and local industrial plants (e.g. cement factories, chemical plants) to secure skilled labor,
🔹 the potential to draw from dual education models in neighboring countries (e.g. Germany) to improve the quality of practical training.
Key conclusions:
1️⃣ To retain young people in the region, it is necessary to create attractive career paths through scholarship programs and employment guarantees for vocational school graduates.
2️⃣ Cooperation between schools and key industrial enterprises in the Opole region should be strengthened to ensure that practical training programs reflect real market needs.
3️⃣ Adopting elements of the German model is a promising direction – introducing standards for practical learning and certification would increase employers’ trust in graduates.
18.12.2024
The Congress on Dual Education is behind us!
We would like to thank all participants and speakers for the inspiring discussions, exchange of experiences, and your commitment to the development of dual education in Poland!
Collaboration between education and the labor market is key to the success of the Polish economy and the future of young professionals. Dual education clearly demonstrates how theory and practice can be effectively combined!
Below is a photo gallery from the Congress.
09.12.2024
We warmly invite you to the 3rd Congress on Dual Education, where we will have the pleasure of welcoming distinguished experts and practitioners from Poland and abroad. This is a unique opportunity to participate in inspiring panel discussions and learn about the key principles behind the development of dual education.
PANEL I: The role of economic self-government in dual vocational education
PANEL II: Diagnosis and recommendations for the education system – Supreme Audit Office (NIK) report
PANEL III: Presentation of the Vocational Education Development Program – Workforce for the Economy
This event is not only a chance to expand your knowledge but also to establish valuable professional connections!
06.12.2024
Expert panels in the Podkarpackie Voivodeship completed!
Another round of expert discussions took place in Rzeszów as part of the "Together Towards the Congress on Dual Education" project, focusing on dual education in the aviation and automotive sectors.
Topics discussed included:
🔹 expectations of aviation and automotive companies regarding vocational school graduates,
🔹 the importance of specialized skills (e.g. CNC, mechatronics) and language proficiency in technical education,
🔹 the role of industrial clusters (e.g. Aviation Valley) in supporting schools in designing practical training programs.
Key conclusions:
1️⃣ Aviation and automotive companies expressed willingness to take patronage over vocational classes, allowing them to train future employees according to their specific needs.
2️⃣ Investment in modern school-based workshops (e.g. mechanical, mechatronics) is a priority – students should be able to operate CNC machines and other technologies used in industry.
3️⃣ Proficiency in technical English was identified as essential; it was recommended to introduce additional classes to prepare students for work in international companies.
25.11.2024
Preparations are in full swing for the Congress on Dual Education, which will take place on December 12, 2024, in Łódź. This unique event will bring together representatives from education, business, and public institutions to jointly discuss key challenges and opportunities related to the development of dual education in Poland.
During the Congress, participants will have the opportunity to:
Take part in panel discussions on effectively combining theory and practice in vocational education,
Learn about good practices from Poland and other countries that have successfully implemented the dual education model,
Gain inspiration from experts who will share their insights and recommendations.
Who will attend?
Among the speakers will be:
Experts in vocational education,
Representatives of leading companies supporting the development of dual education,
Officials from public institutions involved in shaping Poland’s education system.
We warmly invite you to participate!
The Congress on Dual Education is a great opportunity to exchange experiences, expand your knowledge, and build valuable connections.
Follow our website to stay updated on event details.
22.11.2024
Expert panels in the Warmian-Masurian Voivodeship completed!
Another round of expert panels took place in Olsztyn as part of our project, focusing on tourism as well as the local agri-food and wood industries.
Topics discussed included:
🔹 demographic challenges and a shortage of young people,
🔹 difficulties with access to schools and workplaces,
🔹 the need for digitalization and the use of educational platforms.
Key conclusions:
1️⃣ Schools must implement online tools to support students from remote areas.
2️⃣ It was recommended to support companies that offer internships for young people from smaller towns.
3️⃣ The importance of strengthening students’ interpersonal and entrepreneurial skills was highlighted.
31.10.2024
We are pleased to announce that Dr. Krzysztof Bondyra, President of the Society and Economy Foundation and Doctor of Humanities, took part in the meeting of the Senate Committee on Education, which took place on October 30, 2024.
During the session, Dr. Bondyra presented key conclusions and solutions addressing major educational challenges, emphasizing the importance of modern education strategies aligned with the needs of contemporary society and the economy.
This speech is particularly relevant in the context of the Foundation's ongoing project "Together Towards the Congress on Dual Education", which aims to identify barriers and develop recommendations to enhance the involvement of industry organizations and local governments in vocational education for students in basic and secondary vocational schools.
We sincerely thank the Senate Committee for the opportunity to participate and exchange experiences. Together, we are working toward a better future for education!
🔗 Below you’ll find links to the summary of the Committee's work and the presentation:
25.10.2024
We have launched a series of 16 expert panels as part of the “Together Towards the Congress on Dual Education” project. Expert panels in the Silesian Voivodeship completed!
The first expert discussions took place in Katowice, focusing on the transformation of vocational education in a post-industrial region.
Topics discussed included:
🔹 dynamic changes in the labor market – moving away from coal mining towards technology-based industries and next-generation services,
🔹 the importance of dual education in the process of upskilling young people and adults,
🔹 the role of patronage classes and partnerships between schools, universities, and industrial companies.
Key conclusions:
1️⃣ The Silesian region is at a turning point – dual education can become a key tool for building new career paths and skills tailored to the evolving economy.
2️⃣ Microenterprises and craftspeople need organizational support to effectively engage in education – the creation of a regional information center for employers was proposed.
3️⃣ There is a need to develop educational clusters linking schools, universities, and businesses – for example, patronage class models, pathways from vocational schools to engineering studies, and cooperation with the Katowice Special Economic Zone (KSSE).
4️⃣ A strong public campaign is needed to promote future-oriented professions and break stereotypes about vocational schools.
17.09.2024
The expert panels are currently underway. Based on the desk research analysis, the following list of key topics has been developed for discussion during the expert panels:
1. Assessment of the current state of vocational education in Poland
2. Cooperation between vocational schools and enterprises
3. The role of industry organizations in vocational education
4. Support of local governments for vocational education
5. Modern methods and technologies in vocational education
6. Aligning vocational education programs with labor market needs
7. Employer involvement in the vocational education process
8. Monitoring and evaluating the effectiveness of vocational education
9. Examples of good local and grassroots practices
10. The impact of the COVID-19 pandemic on vocational education
11. Future trends in vocational education
12. Integration of vocational and general education
13. The role of lifelong learning in vocational education
14. Managing change in the vocational education system
15. Support for students with special educational needs
16. Development of soft skills in vocational education
17. The role of career guidance in vocational education
18. Financing vocational education
19. Public-private partnerships in vocational education
20. The role of vocational education in regional development
21. Innovations in vocational education curricula
22. The role of teachers in vocational education
23. Students as active participants in the vocational learning process
24. International cooperation in vocational education
25. Digital technologies in vocational education
26. The role of internships in vocational education
27. Evaluation of vocational education programs
28. Sustainable development and vocational education
29. Vocational education and entrepreneurship development
30. The role of the private sector in vocational education
26.08.2024
We have received a document from our partner regarding the dual education system in Germany.
In Germany, there are 79 regional Chambers of Industry and Commerce (IHK). These chambers are regionally managed public law corporations. They represent the interests of their member companies to policymakers and the general public, and they are also responsible for vocational education and professional development.
All regional Chambers of Industry and Commerce are members of the Association of German Chambers of Industry and Commerce (DIHK). On behalf of and in coordination with the regional chambers, the DIHK represents the interests of the German economy at the federal political level and within European institutions. The DIHK also facilitates exchange among regional chambers and coordinates nationwide standardization of processes. However, the DIHK is not directly involved in regional vocational education or professional training (§§ 3, 10a para. 1 IHKG).
The responsibilities, competencies, and structure of the Chambers of Industry and Commerce are governed by the Provisional Regulation on the Law of Chambers of Industry and Commerce (IHKG) and the Vocational Training Act (BBiG).
30.07.2024
As part of the first stage of the project, a Desk Research Analysis has been developed, providing a solid foundation for the next phases of our work. This analysis also includes a list of key topics to be addressed during the upcoming expert panels. With this groundwork in place, we can now fully focus on the next steps, equipped with a clear understanding of the current situation and the crucial issues that need to be discussed.
30.05.2024
Summary of Consultations in Germany!
We are pleased to share that we recently held productive consultations with our partner, Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH (IAB GmbH), in Germany!
The meeting sparked many inspiring discussions and valuable insights that will undoubtedly contribute to the further development of our project. Together with the IAB GmbH team, we discussed key aspects of our activities, shared experiences, and planned the next steps for the near future.
We were warmly welcomed by Prof. Dr. Bernd-Joachim Ertelt and Prof. Dr. Michael Scharpf, who introduced us to the latest research and achievements of the institute.
On the Polish side, the consultations were attended by Prof. Antoni Wontorczyk, Prof. Czesław Noworol, Marek Strzelecki, Kosma Bondyra, and Dr. Krzysztof Bondyra, who actively contributed to constructive dialogue and the planning of further actions.
We would like to sincerely thank our German partners for their hospitality, professionalism, and dedication. Your support is invaluable to us! We look forward to continued fruitful cooperation and the implementation of further joint initiatives.
23.04.2024
We are truly excited to announce the partners of our project: the National Forum for Career Guidance and the Institute for Applied Consulting Sciences GmbH (INfaBW).
The National Forum for Career Guidance is an invaluable association that brings together highly skilled career advisors, researchers, psychologists, sociologists, and economists. With 25 years of experience in career guidance, education, and research, it is a well-respected institution both in Poland and abroad. Their knowledge and expertise are an irreplaceable asset that will greatly support our efforts in implementing the project.
The Institute for Applied Consulting Sciences GmbH (INfaBW) is a dynamic international organization specializing in research and development in the areas of career guidance, competence development, and management. Their approach, based on the synergy between scientific tasks and practical counselling, makes them an essential partner in our initiative. Their extensive experience in both European and national projects in the education and vocational guidance sectors gives us confidence and energy to move forward effectively.
18.03.2024
We are delighted to announce the launch of a new project titled "Together Towards the Congress on Dual Education", implemented by the Society and Economy Foundation in cooperation with the National Forum for Career Guidance and the Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH.
We have embarked on an ambitious mission to identify barriers and develop recommendations that will help increase the engagement of industry organizations and local chambers of commerce in vocational education for students in basic and secondary vocational schools.
Below is our project logo:

Fundacja
Społeczeństwo i Gospodarka
Lider projektu Numer OID organizacji E10333504 Oficjalna nazwa Fundacja Społeczeństwo i Gospodarka FSIG Rola organizacji Applicant Organisation Numer rejestracji 0000415654 Forma prawna Fundacja Adres Fabryczna 5/25 Poznań 61-524 Kraj Poland Numer NIP PL7792405761 www.sig.info.pl
Narodowe Forum
Doradztwa Kariery
Partner Numer OID organizacji E10041300 Oficjalna nazwa Narodowe Forum Doradztwa Kariery National Forum for Lifelong Guidance Policy NFDK Rola organizacji Partner Organisation Numer rejestracji 0000179551 Forma prawna Stowarzyszenie Adres Aleje Jerozolimskie 51/9 Warszawa 00-697 www.nfdk.pl
Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH
Numer OID organizacji E10285425 Oficjalna nazwa Institut für angewandte Beratungswissenschaften GmbH INfaBW Rola organizacji Partner Organisation Numer rejestracji Forma prawna Gesellschaft mit beschrankter Haftung Adres Königstraße 80 Stuttgart 70173 Kraj Germany www.infabw.com